Danmark
Mobil 1

På køretur i Europa

En bilferie om sommeren i Europa er et godt alternativ til en traditionel ferie. Så længe bilen er i god vedligeholdt stand, og rejseplanen er velforberedt, kan du være sikker på, at bilferien bliver en succes.

  • Før en lang bilferie har bilen godt af et sommertjek
  • Hvis du skulle glemme at tage ekstra motorolie med på turen, bør du finde ud af, hvilken motorolie der passer til din bil, inden afrejsen
  • "Gennemkør" den planlagte rute hjemmefra, så du undgår kedelige overraskelser

Ud over de sædvanlige rejseforberedelser, når man skal på bilferie i udlandet, er det en god ide at få bilen sommertjekket forinden. Hvis bilen havarerer på grund af motorsvigt, fordi der mangler olie, kan det give unødige forsinkelser på ferien.

“Bilister er ofte bedre forberedt på vinterkørsel end på at køre om sommeren, selvom det anbefales at få bilen basistjekket om sommeren med kontrol af olien inden en lang bilferie”, lyder påmindelsen fra teknisk rådgiver Krister Kronqvist hos ExxonMobil.
Han fortsætter:“Om vinteren kan der trænge urenheder ind i motorolien, så oliens smøreevne forringes. Derved kan bilmotoren blive udsat for unødvendig belastning. En bil, der er velsmurt, holder også brændstofomkostningerne nede. Om nødvendigt bør olien skiftes helt.”

Desuden skal man sørge for, at bilens bremse- og kølevæskestand er orden. Hvis det er svært at finde en tankstation, der hvor man befinder sig, kan det blive en større opgave at få fat i ekstra motorolie eller kølevæske.
“Hvis du skulle glemme at tage ekstra motorolie med på turen, er det også en god ide at finde ud af, hvilken motorolie der passer til din bil. På turen kan det være svært at få hjælp til at få fat i den rigtige olie”, gør Krister Kronqvist opmærksom på.

Det lønner sig at "gennemkøre" den planlagte rute forinden

Ud over smøringen skåner du også motoren på din bil ved at køre forudseende og roligt på turen gennem Europa. Det er en god ide at forberede sig på problemsituationer på forhånd.

Henkka Castrén, som repræsenterer den finske 2CV-klub, har et par tip til langtursbilister på vej ud i Europa. Henkka Castrén er en erfaren langtursbilist, som altid forbereder sig godt inden sine bilferier. Han har været på mere end 30 bilferier i Europa og besøgt i alt 24 europæiske lande.

“Jeg tjekker f.eks. altid, om oliefiltret på min bil trænger til at blive skiftet. Og jeg har altid en reservedunk med syntetisk olie i bagagerummet. Jeg "gennemkører" hele rejseplanen i et kortprogram før lange ture og tæller afstanden mellem stop på ruten, og hvor lang tid jeg formentlig vil holde pause hvert sted”, fortæller Henkka Castrén.

“I Tyskland er der jo mange motorveje. Men hvis man ryger ind i en trafikprop, kan det koste timer, og derfor er det en god ide at lytte til den lokale trafikradio, om der er køer, og hvor længe de forventes. Hvis turen f.eks. går ad Via Baltica (E67) mellem Tallinn i Estland og Warszawa i Polen, er det desuden nødvendigt at have nødhjælpsudstyr og en skumslukker med”, gør Henkka Castrén opmærksom på.

I sidste ende handler brændstofbesparende kørsel om at lære, hvordan man læser trafikken. Ved at undgå pludselige opbremsninger, unødig acceleration og tomgang kan man reducere brændstofomkostningerne og desuden gøre køreturen mere afslappende.
Og hvis den værste myldretid undgås, og man kører med gennemsnitshastighed, hjælper det også med til at holde brændstofomkostningen på et rimeligt niveau.

“På langture om sommeren får selv den mindste ændring i brændstofforbruget omkostningerne til at stige. Forudseende kørsel er nøglen til at køre brændstofbesparende”, afslutter Krister Kronqvist.

Her er ExxonMobils og den finske 2CV-klubs tjekliste:

  • Kontroller motoroliestanden. Efterfyld, eller skift olien.
  • Find ud af, om oliefiltret trænger til at blive skiftet.
  • Kontroller, at der er tilstrækkelig kølevæske i kølesystemet til varme sommerdage.
  • Sørg for at have en reservedunk med motorolie med i bagagerummet.
  • Kontroller rudeviskerne. Hvis viskerbladene er slidte, skal de skiftes. Efterfyld sprinklervæskebeholderen.
  • Hvis bilen skal læsses tungt, skal dækslitagen, dæktryk og hjulindstillingen kontrolleres inden afrejsen. Tag højde for forlygteindstillingen, når bilen er tungt læsset.
  • Planlæg turen, så du ved, at der er nok tankstationer på ruten.
  • Foretag en "gennemkørsel" af den planlagte rute ved hjælp af et kortprogram, hvis du har mulighed for det.
  • Hvis du har en ældre bil, er det en god ide også have et værktøjssæt med på langture. Der kan også komme et tidspunkt, hvor der bliver brug for en drivaksel og en tankstation.


Lær mere om Mobil 1™


Mobil 1-teknologi i motorsport


Find den rigtige olie til din bil


Produktvælger


Køb Mobil 1™ her


Køb fra en distributør