Start-stop-systemer

Start-stop- systemer er en anden teknisk reaktion på ændret brændstoføkonomi og bestemmelser vedrørende drivhusgasudledning. Denne teknologi bliver også mere og mere populær blandt bilproducenter, og teknologien anvendes i alle serier. Det har aldrig tidligere været vigtigere at forstå, hvad der ligger bag start-stop- teknologien.


Dokumentation for Mobil 1-smøremiddelteknologi i laboratoriet

ExxonMobils teknikere undersøger og dokumenterer smøremiddelteknologien bag Mobil 1-olier gennem specialiseret start-stop- test – 300.000 start-stop- cyklusser ad gangen. Teknikernes mål er at skabe barske forhold fra virkelighedens verden, som kunne opstå gennem køretøjets levetid, hvilket hjælper dem med helt præcist at måle ydeevnen og beskyttelsen for Mobil 1-olier i start-stop- systemer.

Efter en simulering af 190.000 kilometers kørsel med forlængede olieskiftsintervaller, hvilket svarer til omkring 80 daglige start-stop- cyklusser, påviste ExxonMobils teknikere, at Mobil 1™ 5W-30 udviste fremragende ydeevne og samtidig leverede slidbeskyttelse under ekstrem start-stop- kørsel.

Hvert stop sparer: Brændstofbesparelse med start-stop- systemer

Start-stop- systemer fokuserer på at spare brændstof på en relativt enkel måde. Hvis din bil f.eks. stopper for rødt lys, slukkes motoren. Og når lyset så bliver grønt, og du slipper bremsen, starter din motor automatisk igen på nogle få millisekunder. Samlet set er der fordele for brændstoføkonomien ved alle fulde stop, hvor der bruges mindre brændstof ved at begrænse den tid, din motor går i tomgang.

Det er imidlertid vanskeligt at vurdere, hvilken indflydelse start-stop- teknologien vil have på antallet af kilometer pr. liter. For bilister med start-stop- systemer vil der være varierende resultater i forhold til brændstoføkonomien. Faktisk medregner Miljøstyrelsens brændstoføkonomiskøn ikke start-stop i deres vurderinger af km/l . Faktorer som kørselsforhold og kørestil kan have en betydelig indflydelse på km/l. Mange teknikere skønner omkring 3 til 10 procent, hvilket kunne tilføje et par km/l (f.eks. forbedres 8,5 km/l ved bykørsel til 9,35 km/l).

Opfylder kravene ved start-stop

Motorer med start-stop- systemer oplever en større belastning end motorer uden. Mens den gennemsnitlige bilist måske kun oplever omkring seks til otte motorstarter om dagen, kan den samme bilist med en start-stop- motor opleve over tyve. Denne stigning i start-stop- cyklusser påvirker adskillige motorkomponenter – fra startmotoren til batteriet til motorens krumtapaksel.

Desuden kan mange forskellige startmotorer og batterier understøtte start-stop- systemer, men det indvendige design af forbrændingsmotoren forbliver det samme og kræver forbedret beskyttelse mod de ekstra belastninger af krumtapakslen og plejlstænger, som opstår grundet de hyppige start-stop- cyklusser. Nogle bilproducenter er endda begyndt at påføre beskyttende belægninger på disse lejer for at håndtere risikoen for øget slid. Den avancerede fuldsyntetiske Mobil 1™-motorolie er specielt formuleret til at hjælpe med at reducere slid på disse vigtige dele.