Danmark

Hybridkøretøjer

Hybridbiler og den "grønne" teknologi er bedre kendt af den gennemsnitlige forbruger i dag. Men der er mindre offentlig opmærksomhed på, hvordan disse moderne motorer fungerer, tilgængelige typer af alternative transmissionssystemer, og den centrale rolle, motorolien spiller.

Avanceret smøremiddelteknologi til alle hybridmotorer

ExxonMobils teknikere gennemfører jævnligt omfattende test til støtte for hybridmotorer. En krævende, nonstop 80.000 kilometer hybridtest, der simulerer by- og motorvejskørsel, viste, at Mobil 1™ 0W-20 og Mobil 1™ 5W-30 udviste fremragende ydeevne uanset typen af hybridmotor. Undersøgelser af hybridmotorerne viste, at Mobil 1-motorolien gav enestående beskyttelse mod aflejringer, olieslam og slid.

Enhver hybrid transmissionssystemkonfiguration, som ExxonMobils teknikere tester – serie, parallel og serieparallel – kan drage fordel af den generelle smøring og slidbeskyttelse med Mobil 1-smøremiddelteknologi. Den avancerede fuldsyntetiske Mobil 1™-motorolie leverer enestående ydeevne og beskyttelse for alle hybridmotorer.

Effektiv funktion og design: Sådan fungerer hybridmotorer

Hybridkøretøjer defineres af deres evne til at bruge mere end én energikilde som drivkraft; elektricitet er den mest anvendte ekstra energikilde i hybridkøretøjer. Ved at bruge elektricitet er hybriddesignet mindre afhængigt af traditionelle fossile brændstoffer, antallet af kilometer pr. liter øges, og udledningerne reduceres. Moderne hybridkøretøjer implementerer tre grundlæggende elementer: en indvendig forbrændingsmotor, en elektrisk motor og et batteri.

Hybridteknologi udnytter de daglige kørselssituationer til at øge effektiviteten. Ved lavere kørehastigheder kan hybridkøretøjerne køre udelukkende med deres batteri og elektriske motor. Regenerative bremser er designet til at genoplade et hybridkøretøjs batteri ved at opfange den fremdriftsenergi, som opstår, når der køres i frigear inden et stop. Desuden slukker start-stop- systemer motoren bilen holder helt stille, hvilket er med til at reducere den energi, der skal bruges på tomgangskørsel.

Ikke det samme: Tre hybridtransmissionssystemer

Transmissionssystemer skal fordele kraften til bilens hjul. Traditionelle transmissionssystemer omfatter motoren, transmissionen, kardanakslen, hjulophænget og hjulene. Hybridkøretøjer har ikke kun ekstra transmissionskomponenter, men teknikerne har også maksimeret fordelene ved hybriddesign ved at anvende forskellige transmissionssystemkonfigurationer – serie, parallel og serieparallel.

Serie – Den elektriske motor genererer kraft til hjulene og modtager elektrisk strøm fra et batteri eller en generator, der drives af en indvendig forbrændingsmotor.

Parallel – Den elektriske motor og indvendige forbrændingsmotor arbejder sammen for at generere kraft til hjulene.

Serieparallel – Den elektriske motor eller indvendige forbrændingsmotor kan generere kraft til hjulene uafhængigt af hinanden.

Kun elektrisk og kun benzindrevet kraft giver serieparalleldesignet mulighed for at levere den mest brændstofeffektive drift af disse tre transmissionssystemkonfigurationer. Serieparallel kan fungere som et serietransmissionssystem ved lavere hastigheder, men går derefter over til kun benzindrevet kraft ved højere hastigheder. Det alsidige serieparalleldesign bruger mindre brændstof og giver optimal effektivitet.